De maandelijkse activiteit in mei bracht ons deze keer naar de
Levenstuinen van het Groot Hontschoten in Teuge.
We waren daar al eens eerder geweest, dus de weg door deze grote en bijzondere tuin was ons niet onbekend. Toch lag er deze keer weer een mooie uitdaging op ons te wachten: Transformatie.
Iedereen ging met een eigen idee op pad. De één stond bij het water om kikkers en insecten vast te leggen, terwijl een ander zich juist richtte op macro-opnames van de blauweregen. Zo dwaalden we ieder op onze eigen manier door de prachtige tuinen, steeds op zoek naar dat ene beeld dat aansloot bij ons persoonlijke idee van transformatie.
Wat mij daarbij opviel, was hoe verschillend iedereen te werk ging. Sommige fotografen kozen bewust voor één lens, terwijl anderen met een rugzak vol mogelijkheden op stap waren. Ook daarin zag je ieders eigen voorkeur terug: er werd gewerkt met vintage lenzen, macrolenzen en tussenringen. Juist dat maakte het zo leuk om te zien; iedereen probeerde op zijn of haar eigen manier het thema vast te leggen.
De foto’s die deze dag zijn gelukt, staan inmiddels weer online op de website. Dit keer mogen er bij uitzondering twee foto’s worden ingeleverd, omdat je transformatie soms simpelweg niet in één beeld kunt vangen.
Wat deze activiteit zo bijzonder maakt, is dat we allemaal een eigen kijk hebben op hetzelfde thema. Juist het samen bespreken van hoe je naar zo’n onderwerp kijkt en hoe je dat probeert vast te leggen in een beeld, maakt dit soort uitjes met de fotoclub extra waardevol. Die uitwisseling van ideeën en inzichten is niet alleen inspirerend, maar zorgt er ook voor dat je steeds weer iets van elkaar leert en soms zelfs anders naar je eigen fotografie gaat kijken.
Op naar het volgende uitje in juni.
Groeten van Tjeerd.
Foto en tekst Tjeerd Knier.